Rapporter og sammenstillinger fra den stadig mer voksende netthandelen viser at utslippene øker på grunn av mer målrettet transport. Det som før var levering til butikklager er i dag blitt til massevis av produktforsendelser til ulike utleveringssteder eller direkte hjem til kunden. Hvordan kan vi som aktører i bransjen påvirke netthandelen til å bli renere? Vi undersøker fenomenet – digitale hjelpemidler.
Kunder bestiller mer enn de tror de trenger
Transportselskapenes beregning inkluderer ikke reisene som er foretatt for å hente pakkene eller de færre turene som en nettbestilling kan innebære. Men sammenstillingen deres viser at de som bestiller mat på nett også supplerer matinnkjøpene med å reise med bil til og fra butikkene.
En annen tendens som har blitt lagt merke til er at de som bestiller klær på nett har en tendens til å bestille mer enn plagget de tror de vil ha. Siden det ofte er gratis retur på varene, legger kundene til noen størrelsesvarianter og fargevalg for å prøve hjemme. Når de sender varene tilbake, blir de ofte fraktet til store returlagre som noen ganger kan ligge i et helt annet land. Ikke rart da at netthandel genererer store utslipp!
Hva er løsningen?
At dette nå begynner å bli lagt merke til i økende grad – samtidig som store nettverksaktører investerer milliarder for å ta kommandoen over sine respektive bransjer på nett – burde få politikerne til å våkne. At bedre teknologi utvikles. Og at forbrukerne begynner å stille krav.
Babyshop sier for eksempel til Sveriges radio at de stiller krav til transportene samtidig som de stiller seg spørsmålet «Hvor mye er forbrukeren forberedt på å betale for en klimanøytral leveranse?».
Når får vi se svenske Einride presentere et selvkjørende transportkjøretøy som går på strøm fra solceller? Når ruller Tesla Semi på svenske veier på en miljøsmart måte? Eller kanskje Aimo , NEVS eller en annen kvikk elbilbærer vil komme med en utfordring som kan føre til reduserte utslipp.
Hvordan ville du gjort det selv? Hvis du kjøper mat for 1500,- for hjemkjøring og kan velge å bruke 30 kroner ekstra for å få varen levert med «miljøvennlig transport» – ville det fungere? Hvis du kjøper en skjorte for 350 SEK, vil du godta 30 SEK pluss for at den skal kjøres hjem og eventuelt returneres i et klimasertifisert kjøretøy?
Digitale hjelpemidler som Rule – for et bedre klima!
Vi som jobber i den første fasen av netthandel: e-postmarkedsføring og digital kommunikasjon, hva kan vi gjøre?
For eksempel kan det å bruke de allsidige mulighetene i Rule for å gjøre Marketing Automation- prosessen mer vellykket være en måte å få verdens netthandel i riktig retning. Jo bedre segmenter vi lager – segmenter som er mer nøyaktige – jo større er sjansen for at kunden gjør den riktige handelen med en gang og ikke blir tvunget til å returnere kjøpene sine.
Og det å holde konstant kontakt med kundene gir stadig oppdaterte data, noe som bør bety at dine målrettede budskap kan bli mer relevante for kunden, noe som igjen bør føre til mer veloverveide kjøp.
Andre digitale hjelpemidler slik at kundene ikke tvinges til å sende tilbake, er å hele tiden jobbe med størrelsesguider på nettet slik at slank skjorte ikke passer som en jute-sekk. I tillegg tydelige fargeprøver og bilder hvor produktet kan sees fra alle tenkelige perspektiver.
På en eller annen måte bør vi alle jobbe sammen for å stoppe de som tilfeldig bestiller utover det faktiske behovet. Fra USA ble det for noen år siden rapportert at opptil 40 prosent av varer bestilt på nett ble returnert. Når kommer det en beregning av hvor mye den globale avkastningen koster vårt skjøre klima?
Vil du komme i gang med digital kommunikasjon?
Kom i gang med Rule i dag, helt gratis i ubegrenset tid.