Nøkkelen til vellykket e-postmarkedsføring er en høy åpningsrate. Hvis ingen åpner e-postkampanjene og nyhetsbrevene dine, kan du ikke generere inntekter via e-postkanalen. I dette innlegget vil vi svare på spørsmålet, hva er en god e-poståpningsrate? Vi rapporterer resultater fra ulike bransjer og land basert på statistikk, for å hjelpe deg med å oppnå de mest mulig positive resultatene fra din e-postmarkedsføring. Vi starter med det grunnleggende – hva er åpen rente?
Hva er en åpningsrate for e-post?
Åpningsraten beregnes som følger: Antall mottakere som har åpnet e-posten din delt på antall sendte e-poster som ikke har returnert (e-poster som ikke har nådd mottakeren). For eksempel, hvis du sender 100 e-poster og 10 av disse returene, har 90 e-poster blitt levert. Av disse 90 e-postene anses kanskje 10 som åpnet. Dette betyr at åpningsraten for e-postkampanjen din er 11 %. E-post som ikke når mottakeren kan ikke åpnes, derfor regnes den ikke med i åpningsprosenten.
Gjennomsnittlig åpningsrate
Hvordan står åpningsraten din opp mot konkurrentene dine? Vi har laget statistikk over åpningsrater basert på land og sektor. Nedenfor er referansene for e-postmarkedsføring for 2019, slik at du kan se hvordan du måler deg mot spillere i lignende sektorer.
Land:
Gjennomsnittlig åpningsrate er 22,8 %. Canada, Australia og New Zealand utkonkurrerer andre markeder. Canada har den høyeste åpningsraten for e-post i verden, og Europa ligger på jevne 21,9 %.
Hvis du har en gjennomsnittlig åpen rate på over 23 %, gjør du en god jobb! Hvis ikke, ikke bekymre deg. Du kjenner mottakerne dine bedre enn noen andre. Hvis du for eksempel har en åpningsrate på 15 %, som er under gjennomsnittet, men kampanjene dine gir gode resultater, er det tydelig at du ikke underleverer, uansett hva statistikken sier.
Sektor:
Bil- og transportsektoren ligger foran andre bransjer når det gjelder åpningspriser for e-postmarkedsføring. Etterfulgt av forsikrings-, energi- og miljøbransjen. Nedenfor viser vi gjennomsnittlig åpningsrate per bransje.
Husk at denne statistikken bare er gjennomsnitt. Når det gjelder bransjer, kan åpningsratene variere mye avhengig av ulike faktorer. Du kan bruke denne statistikken som en målestokk for når e-postkampanjer overgår konkurrentene og når du trenger å revidere og optimalisere kampanjene dine.
Leveranse og åpningsfrekvens henger sammen
Hvordan kan du sikre at e-postene dine blir levert til mottakerne? Nedenfor deler vi noen tips om hvordan du kan øke leveringsevnen og, i sin tur, åpningsraten for utsendelsene dine.
- Bruk dobbel opt-in. Selv om dobbel opt-in ikke er et GDPR-krav, sikrer du at brukeren virkelig ønsker å motta e-post fra deg. Du ønsker ikke å sende e-post til mottakere som ikke er interessert i e-postene dine. Å gjøre det vil bare føre til at de ikke leser e-postene dine eller spam-merker deg. Dette vil påvirke leveringsevnen din og igjen åpningsraten.
- Be mottakerne om å legge deg til i adresseboken deres. Ved å be om en enkel «Legg til denne avsenderen i kontaktlisten din» kan du øke leveringsevnen og dermed åpningsraten for e-postmarkedsføringen din.
- Rengjør regelmessig. Hvis en mottaker har åpnet e-posten din i de tre siste utsendelsene, er sjansen ganske stor for at denne mottakeren har mistet interessen for din bedrift. Innboksleverandører som Gmail er smarte nok til å forstå dette, så hvis du fortsetter å sende e-post til disse mottakerne, vil Gmail lede disse e-postene rett til søppelpostmappen.
Andre tips for økt åpningsfrekvens
- Bruk 6-10 ord i emnefeltet for en god åpen rate.
- Ikke send e-post i helgen, men på hverdager og pass på å justere tiden etter det som har vist seg å gi best resultat for din kundebase.
- Vær super kreativ når det kommer til emnelinjen. Studier har vist at personlige og kreative faglinjer øker åpningsraten.
- Avsenderen spiller en stor rolle. Bruk kun en avsender som mottakeren kjenner igjen.
- Mesteparten av e-posten åpnes på mobile enheter. Så optimaliser innholdet deretter.
- Til slutt, det viktigste: segmentere kundebasen din. Ved å sende relevante e-poster til segmenterte mottakere vil du raskt merke at åpningsraten og konverteringen øker.
Vil du ha hjelp til å finne ut hva din gjennomsnittlige åpningsrate er i 2019? Kontakt oss! Har du ennå ikke en Rule konto og ønsker å komme i gang med digital kommunikasjon? Prøv Rule i 30 dager. Opprett en konto via knappen nedenfor.