Aprils narr! Rule får dessverre ikke hjelp av noen brevduer denne påsken. I dette innlegget vil vi imidlertid dele våre beste tips for vellykket markedsføring i påsken.
Vi begynner nå å se slutten på en flere år lang pandemi og endelig kan vi begynne å feire høytider som påske med våre kjære igjen. Påsken er som mange andre høytider en perfekt langhelg for å markedsføre bedriften din litt ekstra i løpet av. Hvordan klarer du å nå kunder i påsken midt i alt bråket? I dette innlegget skal vi gå gjennom hvordan du effektivt kan jobbe med verktøy som Marketing Automation og dele med oss tips for vellykket markedsføring i påsken.
Første ting først - lag en plan
Til å begynne med bør du sette opp en plan for kommunikasjonen din. Du har sannsynligvis ulike kundesegmenter som du ønsker å sende ulike meldinger til. Med Rules verktøy for segmentering, kan du sortere kundene dine i ulike typer kundesegmenter basert på deres interesser og tilknytning. Ved å gjøre det kan du skreddersy kommunikasjonen din og levere nøyaktige meldinger, noe som vil resultere i langvarige kundeforhold.
Spre markedsføringen din på flere kanaler
For å nå så mange kunder som mulig denne påsken anbefaler vi å bruke en flerkanalsstrategi. Det betyr at du kommuniserer via flere ulike kanaler i løpet av en og samme kampanje, for eksempel via e-postmarkedsføring og SMS. Ulike kanaler passer for ulike anledninger og for å få størst mulig rekkevidde av markedsføringen din er det ideelt å bruke en flerkanalsstrategi. Da sikrer du at du når kunden med rett budskap, via rett kanal til rett tid.
Unngå manuell behandling med Marketing Automation
Med Marketing Automation kan du enkelt bygge og planlegge automatiske flyter. På denne måten kan du effektivt nå ut til segmenterte kundegrupper via både e-post og SMS , helt automatisk. SMS kanalen har en åpningsrate på hele 90 % og det forventes at en SMS leses i løpet av bare tre minutter. Med det i tankene vet du hvordan du raskt kan kutte gjennom støyen i påsken når mange bedrifter vil sende ut massevis av tilbud.
For å skape langsiktige kunderelasjoner er det viktig å holde kunden varm med relevant kommunikasjon. Ved å sette opp automatiseringsflyter i Rule kan du både ønske velkommen, engasjere og underholde kundene dine hele veien kundereisen . Bildet under viser hvordan du kan bygge en automatisk flyt med både e-post og SMS . Glatt, ikke sant?
Hvordan markedsfører du påsken på en kreativ måte?
Når det kommer til ferier, må du la fantasien løpe løpsk. Tenk utenfor boksen, mulighetene er uendelige for hva du kan gjøre for å pynte på markedsføringen din. En tradisjon som mange liker å følge i påsken er å gi og motta påskeegg, ofte med godteri eller annen liten gave.
Selv om du som bedrift ikke selger påskerelaterte produkter, er det perfekt å gi tips om gaver som kan puttes i påskeegget. Sørg for å fremheve disse produktene både på nettstedet ditt og i din øvrige markedsføring. På denne måten kan bedrifter sørge for å øke salget ytterligere i påsken.
Øk salget med rabattkoder
Konverter kunder til nettstedet ditt
Påske kan forbindes med mange ting – glede, familie og venner, tradisjoner og farger som gult, lilla og oransje. I påskeferien er det mange som ønsker å kjøpe noe nytt, enten noe til hjemmet, til å ha på seg eller noe å gi bort i gave. Rabattkoder og andre typer tilbud forekommer mye i høytider som påske. Det er en effektiv funksjon å bruke for å konvertere kunder til nettstedet ditt og øke inntektene.
Skap en følelse av FOMO
Høytider og høytider som påske er ofte travle, og det er nettopp derfor tidsbegrensede tilbud er ideelle. Det kan være i form av å tilby gratis frakt i en begrenset periode, et «helgetilbud» eller en 24-timers rabattkode. Ved å fremkalle en følelse av at «dette vil du ikke gå glipp av», øker sjansen for flere og større kjøp. For å gjøre denne prosessen enda smidigere kan du bruke Marketing Automation til å lage en flyt med tilbudene dine som genereres automatisk.
Slik reduserer du avbestillinger i påsken
Hver avmeldingslenke er unik
I ferier får kundene en flom av tilbud og markedsføring i innboksen, som ofte kan føre til at de velger å melde seg av firmautsendelser. Hvordan kan avmeldinger forhindres i ferier? En ting å vurdere, som vi ser mange kunder gjør, er å ikke videresende utsendelser som de oppretter og sender, direkte fra innboksen. Når du videresender en utsendelse fra din egen innboks, kan alle som mottar den fra deg melde seg av utsendelsen. Dette er fordi avmeldingslenken i utsendelsen er unik.
På den måten risikerer du ikke å bli avregistrert
Hvis du vil videresende utsendelsen uten å risikere at noen melder seg av ved et uhell, kan du gjøre det på to måter. Alternativt kan du fjerne avmeldingslenken fra utsendelsen før du videresender den. Eller, som medlem av Rule , kan du laste ned lenken til utsendelsen ved å klikke på «øyet» i kampanjer. På denne måten slipper du å bli avregistrert fra fremtidige utsendelser. Les mer om hvordan du kan redusere utmeldinger på utsendelsene dine.
Vellykket markedsføring i påsken
Begynn å planlegge kommunikasjonen i tide og sørg for å sette opp en plan for hva du ønsker å kommunisere med kundene dine og til hvem. Ved å bruke et Marketing Automation-verktøy kan du spare mye tid ved å erstatte manuelle prosesser med automatiske. Sett opp automatiske flyter med aktivitetene dine basert på planen du la, for å effektivisere markedsføringen i påsken. Og sist, men ikke minst, husk at meldingene dine er relevante for mottakeren for å forhindre avmeldinger. Lykke til!