Julen er en spesiell og viktig høytid for både bedrifter og forbrukere, over hele verden. En av de mest positive aspektene ved høytiden er at kundene allerede er forberedt på å foreta kjøp. Alt du trenger å gjøre er å styre dem i riktig retning. For å gjøre det er det mange smarte verktøy du kan bruke, Marketing Automation er en av dem. Nedenfor deler vi noen vellykkede julemarkedsføringstips som du kan bruke for å styrke forholdet til kundene dine i løpet av en av årets mest lønnsomme høytider.
Se tilbake et øyeblikk
Vårt første markedsføringstips til jul handler om å se tilbake. En god start kan være å analysere forrige års resultater. Hva gikk bra og hva gikk mindre bra? Hvilke kampanjer gjennom årene har vært de mest lønnsomme og hva gjorde du som var spesielt på den tiden? Kanskje det var at du brukte en egendefinert mal i en kampanjeutsendelse, eller inkluderte et eksklusivt tilbud til lojale medlemmer? Å analysere tidligere aktiviteter er en viktig brikke i puslespillet, som både gir deg innsikt og legger grunnlaget for hvordan du best kan lykkes med en vellykket kampanje i år.
En målrettet og personlig juleutsendelse vil få et mye høyere engasjement enn en typisk masseutsendelse. Personalisering betyr å bruke kundedata for å lage et målrettet budskap. I stedet for å snakke med mottakeren som en generell kunde, snakker vi i stedet til dem som en unik person. Ved å inkludere navn og personlige anbefalinger i e-posten vil kunden umiddelbart føle en sterkere tilknytning til din bedrift og vil bli oppfattet som viktig for deg. Mange studier tyder på at målrettede meldinger har hele 6 ganger så stor åpningsrate som vanlige masseutsendelser.
Send en gaveguide
Selv om du ofte ser ut til å være i god tid med å planlegge julegaveinnkjøp, skjer det alt for ofte at du fortsatt venter til siste liten. Grunnen til at dette skjer år etter år, er fordi kundene ikke er helt sikre på hva de skal kjøpe til sine kjære. Her kan kundene trenge hjelp på traven med inspirasjon, så gi dem det! Lag en gaveguide med morsomme og kreative ideer til hva de kan kjøpe til familie og venner. Del veiledningene inn i ulike kategorier og bruk kundeatferdsdata for å finne ut hva kundene dine søker mest etter. Send for eksempel en guide som har gaver for under 100 SEK eller en med gaver til mor, kollega osv. Ikke glem å lenke direkte til produktene i e-posten, for å øke sjansen for konvertering.
I år gir vi mer - tilbyr gratis frakt
Under pandemien har netthandel virkelig tatt av og har vært ekstremt viktig for forbrukerne. Nettopp av denne grunn bør markedsføringen av merkevaren din ha et sentralt fokus i e-postmarkedsføringen din. En smart måte å få bestillinger på nett på er å tilby gratis frakt. Ofte er fraktkostnader en viktig faktor i forlatte handlekurver . Ved å tilby kundene dine gratis frakt på bestillingen deres, gir du dem også et trygt og attraktivt alternativ til å besøke din fysiske butikk.
Vurder Marketing Automation som ditt hemmelige våpen. Å nå de rette personene, med rett budskap, til rett tid, er den beste måten å øke åpningsraten og engasjementet på. Tilrettelegg for e-postkommunikasjon med kundene dine under en av de travleste årstidene. Sett opp automatiserte flyter på repeterende prosesser som inkluderer alt fra velkomstmeldinger og forlatte handlekurver til tilbud og påminnelser. På denne måten kan du både øke konverteringer og heve sluttkursen.
Forside med digitale gavekort
Når forbrukere ikke aner hva de skal kjøpe til en bestemt person, er et digitalt gavekort en perfekt gave å gi. De er begge superenkle å få tak i fordi de er kjøpt på nett og ofte satt stor pris på å få. Det gir din bedrift en utmerket sjanse til å tiltrekke kunder til e-handelen din, ved å tydelig opplyse om at du har digitale gavekort tilgjengelig med deg. Har du ikke begynt med digitale gavekort enda? Så se nærmere på hvordan og hvorfor du bør komme i gang med det og de slående fordelene med dem.
Viktigheten av en nøyaktig emnelinje
Vårt siste julemarkedsføringstips handler om noen få ord. Noen ord og setninger tiltrekker seg mer oppmerksomhet enn andre, disse kraftige ordene kalles kraftord. Derfor er det viktig å ha en fremtredende og nøyaktig overskrift i e-postene dine. Det vil være helt avgjørende for om mottakeren vil åpne dem eller ikke. Hensikten med emnelinjen i utsendelsen din er at kunden skal handle raskt. Våg å være kreativ og se i din egen innboks for å se hvilke emnelinjer som fanget oppmerksomheten din. Tips til noen effektive kraftord er salgsdrivende ord som rabatt, kampanje og tilbud samt tidspressede samtaler som ikke går glipp av, kun i dag og siste sjanse! cing elite. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Å binde (nisse)sekken sammen
Sørg for å legge strategier for markedsføringsaktivitetene dine i tide til julesesongen. Se tilbake et øyeblikk, analyser tidligere års resultater og sett sammen en ny, frisk kampanjeplan. Ikke glem å tilpasse utsendelsene dine og vise takknemlighet til kundene dine. I tider som disse er det nødvendig med ekstra forsiktighet, så vurder å inkludere et eksklusivt tilbud i utsendelsene dine. Unngå julestresset og bruk heller verktøy som letter kommunikasjonen med kundene dine, for eksempel Marketing Automation. Og kanskje viktigst av alt, spre energi og glede. Disse to ingrediensene kommer langt.
Trenger du hjelp til strategien for julesesongen? Ikke nøl med å kontakte oss . Har du ennå ikke en Rule konto og ønsker å komme i gang med digital kommunikasjon? Utforsk Rule gratis i 30 dager. Opprett en konto via knappen nedenfor.