I dagens konkurranseutsatte marked er det viktig å måle suksess for å tilpasse og forbedre bedriftens markedsføringsstrategier. Med KPIer, eller Key Performance Indicators, kan bedrifter måle effektiviteten av markedsføringsaktivitetene deres og identifisere områder som trenger forbedring. Men hva er egentlig en KPI og hvordan bruker du dem i markedsføring? Vi vil finne ut i denne artikkelen.
Hva betyr KPI og hva står det for?
Vi starter med å gå gjennom hva KPI er og hva den står for. KPI-er, eller virksomhetens nøkkelresultatindikatorer, er beregninger som brukes til å vurdere ytelse i en bestemt del av en virksomhet. KPIer kan være kvantitative eller kvalitative og brukes til å måle alt fra salg og kundetilfredshet til produktivitet og markedsføringseffektivitet.
I markedsføring brukes KPI for å måle effektiviteten til markedsføringsstrategier og kampanjer. Det er mange ulike KPIer å velge mellom, men det er viktig å velge de som er relevante for bedriftens spesifikke mål og strategier. Noen vanlige KPIer i markedsføring inkluderer:
- Konverteringsfrekvens – måler andelen besøkende på et nettsted som utfører en ønsket handling, for eksempel å kjøpe et produkt eller registrere seg for en tjeneste.
- Antall leads – måler antall potensielle kunder som har uttrykt interesse for selskapets produkt eller tjeneste.
- Nettsidebesøk – måler antall besøkende på en nettside og hvor lenge de blir på nettsiden.
- Engasjement i sosiale medier – måler antall likes, kommentarer og delinger på sosiale medier.
- Kostnad per kundeanskaffelse – måler kostnaden ved å anskaffe en ny kunde.
Hvordan beregne KPI?
For å beregne KPIer i markedsføring må man først og fremst definere hva som skal måles. Ved å finne ut hvilke data som er relevante for å nå bedriftens mål, kan man så bruke disse dataene til å beregne relevante KPIer.
Hvis målet for eksempel er å øke salget gjennom en digital kampanje, kan data som antall nettsidebesøk, konverteringsrate og antall leads brukes til å beregne relevante KPIer. Ved å måle og analysere disse KPIene kan du deretter identifisere områder som trenger forbedring og deretter justere kampanjen for å bedre møte bedriftens mål.
Hvordan bruke KPI for å forbedre markedsføringen?
Å bruke KPI i markedsføring hjelper også bedrifter med å identifisere muligheter for forbedring. Dette fører igjen til at man enkelt kan identifisere hva som fungerer og ikke gjør det i ens markedsføring og dermed justere det der det er nødvendig.
Et eksempel på hvordan du kan bruke KPI for å forbedre markedsføringen din, er å bruke konverteringsraten til å identifisere trinnene i kjøpsprosessen hvor de fleste kunder mister interessen. Når man analyserer disse trinnene, kan man deretter justere sin markedsføringsstrategi for å øke konverteringsraten og få flere kunder for å fullføre kjøpsprosessen.
Ulike nøkkeltall, for ulike selskaper
Du kan også bruke KPI til å måle og sammenligne effektiviteten til ulike markedsføringskanaler. Ved å måle antall leads og konverteringsrate fra ulike kanaler kan du enkelt se hvilke kanaler som fungerer best for bedriften og dermed investere mer i disse kanalene for å øke salget.
Det er imidlertid viktig å huske at KPIer ikke er en løsning som passer alle for alle virksomheter og markedsføringsstrategier. Hver bedrift har sine egne spesifikke mål og behov, og da bør KPIene tilpasses deretter.
Kan du måle KPIer med Rule ? Åpenbart!
Du kan bruke Rule til å måle KPIer på flere måter. For eksempel, via dashbordet i Rule , kan du se statistikk og måle konverteringsfrekvensen til din epost markedsføring ved å se hvor mange som har klikket på en bestemt lenke, for eksempel. I Rule kan du også via A/B-testing , send to forskjellige versjoner av et nyhetsbrev for å måle hvilken type innhold som gir best resultater og i henhold til den angitte KPIen.
Du kan også følge opp kampanjene dine i Rule og måle ulike nøkkeltall i Google Analytics takket være vår smidige integrasjon. Dette kan igjen hjelpe deg med å få en bedre oversikt over hvordan kampanjeinnsatsen din gir resultater, hva som fungerer og hvor de kommer til kort.
I Rule skal det være enkelt å vokse og med riktige KPIer kan du ta beslutninger som fører til forbedret ytelse og økt vekst. Sørg derfor for å sette opp og bruke relevante og tilpassede KPIer i markedsføringen i henhold til din bedrifts unike behov.