I den første delen av vår Brand Style & Identity-serie lærte vi hvorfor det er viktig å ha en sterk merkeidentitet og hvilke pilarer du bør inkludere. I dette innlegget avslører Simon Andersson ved NOA Ignite de mest brennende spørsmålene om merkevarebygging. Hvorfor er det så viktig å være bevisst på hvordan ens merkevare oppfattes eksternt? Og fremfor alt, hvilken rolle spiller en tydelig og identifiserbar merkevareopplevelse. Følg med mens vi dykker ned i hvordan du kan skape et merke som ikke bare imponerer, men som også er gjennomsyret av selskapets sjel.
Fortell oss om din bedrift og hva du jobber med
Vi i NoA Ignite hjelper våre kunder med å designe og bygge sterke merkevareopplevelser på nett, både innen e-handel, digitale produkter og tjenester. Vårt fokus er å bygge unike opplevelser som skaper anerkjennelse, brukerglede og engasjement ved å oversette merkevarens formål, visjon og personlighet til estetiske, funksjonelle og emosjonelle attributter. Noe som hjelper våre kunder å bygge vekst selv på lang sikt.
Hvorfor er det viktig med en sterk merkevareopplevelse og hva er de vanligste utfordringene når man jobber med å skape merkeopplevelser?
Velfungerende, effektive e-handelsbutikker, digitale tjenester og produkter er tilgjengelig i overflod i dag. Så for å lykkes med å skille seg ut, uansett segment, kreves det at du lykkes med å bygge en sterk relasjon til dine brukere og kunder. Det forholdet er ikke bare bygget på grunnlag av bekvemmelighet, fleksibilitet og rekkevidde, men på grunnlag av følelsesmessige faktorer. Derfor må dagens merkevarer hele tiden være relevante for kundene, gå foran og vise vei. De må bygge preferanse for merkevaren sin ved å tilby merverdi utover produktet/tjenesten.
5 faktorer og utfordringer som er avgjørende for at våre kunders prosjekter skal lykkes:
- Ikke la teknologien drive kundeopplevelsen. Det er kanskje lettere sagt enn gjort, men for å få de beste forutsetningene må kravene som stilles til opplevelsen diktere forutsetningene for hvilke tekniske valg vi tar sammen med kunden.
- Å bli kjent med sluttbrukeren godt nok til å være relevant hele tiden og vite hvordan de skal overgå deres forventninger med nye innovative løsninger som er relevante for både kunden og merkevaren.
- Å kunne kombinere inkrementell forbedring med innovasjon. Å være kreativ og skape innovative løsninger som setter merkevaren på kartet, men også å kunne optimalisere og forbedre disse løsningene over tid ved hjelp av data og ny kundeinnsikt.
- Å koke ned essensen av merkevarens formål og visjon og levere en opplevelse som tydelig kommuniserer hva merkevaren står for og som gjør at kunden føler seg invitert til å bli med på reisen. Aspirasjon og inspirasjon.
- Å jobbe med høy fart i et tett, tverrfunksjonelt team sammen med klienten fremfor som et byrå/klient. Da øker vi nøyaktigheten av både sluttkundens og organisasjonens interne mål fordi vi kan lære mer og raskere av hverandre.
Hvordan fanger du opp selskapets unike verdier og hvordan hjelper du selskaper med å skille seg fra konkurrentene gjennom merkeopplevelser?
Vi starter alltid våre prosjekter med å bli grundig kjent med kunden, deres produkter, visjon og organisasjon. Ofte gjennom felles aktiviteter hvor vi selv får sjansen til å teste produktene eller tjenesten og intervjue de som er med på å lage dem. Alt for at vi på best mulig måte kan skape en opplevelse som kommuniserer merkevarens personlighet, formål og visjon på en tydelig måte gjennom hele opplevelsen. Det handler om å sortere og forenkle sammen med kunden det som skal kommuniseres og omsette kundens primære merkevarehistorier til funksjon, estetikk og innhold som skal være unikt og engasjerende for sluttbrukeren.
Kan du gi eksempler på noen tidligere merkeerfaring du har jobbet med
NOAH Ignite har hjulpet flere av våre felles kunder med å designe, bygge og forbedre deres online shopping- og merkevareopplevelse. Inkludert Cake og Our Legacy er eksempler på disse. Alle disse merkene har i dag svært sterke merkeopplevelser som gjør at deres kunder raskt kan assosiere ulike elementer med deres merkevarer. Anerkjennelse bidrar til mange positive fordeler, inkludert gjentatte kjøp, tillitsbygging og sterk kundelojalitet.
Vil du forbedre merkevareopplevelsen din? Se her!
Ønsker du hjelp til dette eller er du i en situasjon hvor du starter opp en merkevare eller ønsker å forbedre eller endre din eksisterende merkevareopplevelse – ikke nøl med å ta kontakt med teamet hos Noa Ignite !
Psst I neste del av serien vår vil vi presentere vår egen merkevarestil og hvordan du kan lage din egen merkevareprofil inne i Rule plattformen. Fantastisk ikke sant?