Du gikk ikke glipp av vårt første innlegg om Gmails automatiske avregistrering, gjorde du? Der gikk vi gjennom hva funksjonen betyr og hvorfor den kan bli viktig for deg som markedsfører. I dette andre og siste innlegget har vi samlet alt du trenger å vite om Gmails automatiske avmelding og hvordan du faktisk implementerer funksjonen. Du får også noen nyttige praktiske tips. Bli med!
Slik implementerer du automatisk avmelding av Gmail
Funksjonen er basert på en liste-unsubscribe header, det vil si en alternativ emneheader i meldingen som tar sikte på å kunne avslutte abonnementet. Avmelding av listen er en x-header, som betyr at den vises i overskriften på e-posten, men ikke er synlig i e-postklienter. Dette betyr at e-postleverandører som Gmail kan bruke dette som en måte å lage handling på. Avmelding av listen kan vises som en e-postadresse og/eller en nettside. Se eksempelet nedenfor for hvordan det ser ut i overskriften på e-posten. Dette eksemplet bruker både MAILTO- og URL-versjonen:
Fra: elias.hemmila@rule.se
Emne: Vi bør implementere automatisk avmelding av Gmail!
Dato: XX mars 2014 kl. 12.00
Til: kalle@foretaget.se
Liste-Avslutt abonnement:< mailto:unsubscribe@foretaget.se> ,< http://foretaget.se/user/unsubscribe/?sid=abcdefg>
Sørg for å komme godt i gang
I eksemplet ovenfor vil brukeren bli spurt før han besøker URL-adressen for avmelding. Hvis MAILTO-versjonen ble oppført eller sett sist, vil en e-post bli sendt bak kulissene til den angitte adressen. Gmail har uttalt at de foretrekker MAILTO-versjonen og har foreslått at den vil fase ut URL-en helt i fremtiden.
Hvis du bruker flere avmeldingsadresser, anbefaler Gmail færre enn fem varianter. Skulle du også implementere den automatiske avmeldingen, så sørg for at du faktisk fjerner folk fra listen din. Hvis det viser seg at du fortsetter å sende e-post til en bruker etter at han har klikket på avmeldingslenken, kan levering til alle mottakere, ikke bare den som meldte seg av, bli negativt påvirket.
Et siste skritt
Implementering av avmeldingsfunksjonen er et stort skritt for mottakere å se muligheten til å avslutte abonnementet i e-postene dine. Men i noen tilfeller kan det være at avsendere ikke ser avmeldingslenken. Gmail har indikert at avmeldingskoblingen bare vil være synlig for avsendere med et positivt rykte. Dette betyr at spammere ikke kan bruke denne funksjonen til å bekrefte om en e-postadresse er ekte eller ikke.
Dette betyr at avmeldingsfunksjonen sannsynligvis ikke vises før du har etablert en positiv sendehistorikk dersom du begynner å sende e-post fra en ny IP-adresse eller nye domener. Hvis du har opprettet en e-posthistorikk, men mottakerne ikke ser koblingen, er det sannsynlig at du har et problem med omdømmet ditt.
Om ikke annet kan du teste avmeldingsfunksjonen for å se om den har en meningsfull innvirkning på leveringen din uten å forårsake et fall i listen. Skulle det gjøre det, kan du alltid fjerne x-headeren hvis du finner det hindrer enn hjelper, men det er høyst tvilsomt at det vil være tilfelle.
Trenger du hjelp med din digitale kommunikasjon i Rule ? Kontakt oss! Har du ennå ikke en Rule konto og ønsker å komme i gang med digital kommunikasjon? Kom i gang med Rule i dag, helt gratis i ubegrenset tid.