Hvis du er i det digitale markedsføringslandskapet, har du sikkert hørt om CDP, Customer Data Platform. Hvis du ønsker å lære mer om hva det er, eller hvordan det kan skape verdi for virksomheten din, kan denne guiden hjelpe deg. Først av alt går vi gjennom hva CDP er og hvordan det fungerer. Deretter går vi inn på hvorfor det er viktig for markedsførere som bryr seg om datastrategien sin å bruke en CDP og hvordan du kan implementere strategien din i Rule , med for eksempel statistikk, automatiserte flyter og kundeklubber. Bli med!
Hvorfor du trenger en CDP
Alle typer kundedata kan brukes til å forbedre kommunikasjonen med nye og eksisterende kunder. En CDP analyserer data fra alle forskjellige typer kilder og ved hjelp av denne innsikten og anbefalingene kan du sette en strategi som inkluderer ulike måter å effektivisere prosessene dine på. Det kan for eksempel være ved hjelp av Marketing Automation , kundelojalitet , tilpassede kundeopplevelser og kundedatabehandling.
Kundedataplattformer blir stadig viktigere for bedrifter i alle forskjellige bransjer, takket være at flere og flere bedrifter jobber med omnikanal som strategi å forbedre sine kundeopplevelser. En CDP lar markedsførere fange informasjon om kundene sine, på tvers av flere kanaler og enheter. De kan dermed opprette og sende målrettet kommunikasjon til dem, med rett budskap, til rett tid.
CDP har tre hovedkomponenter:
- Kundeprofil – En oversikt over alle interaksjoner som har skjedd mellom deg og kundene dine (online eller offline) er samlet i din CDP. Den inkluderer demografisk informasjon som alder, kjønn, postnummer og transaksjonsinformasjon som gjennomførte kjøp per måned/år. Du kan også forstå kundenes atferdsmønstre, for eksempel hvor ofte kjøper en person på nett kontra offline? Hvilke produkter kjøper denne personen oftest? etc.
- Kundereise – En kartlegging foregår basert på hvordan kundene dine samhandler med merkevaren din; hvordan beveger kundene seg på nettstedet ditt? Og hvilke valg tar de, basert på det?
- CRM-integrasjon – Du som bruker får enkel og fleksibel tilgang til alle dine eksisterende systemer og plattformer. På denne måten kan du bruke alle dine viktige kundedata til å øke engasjement og digital vekst – og du har det samlet på ett sted i Rule .
Fordeler med CDP
Å bruke en CDP hjelper deg med å:
- Forstå kundene dine
- Forstå dine konkurrenter
- Forstå markedsføringsytelsen din
- Forstå salgsresultatene dine
- Forstå produktkapasiteten din
- Forstå ytelsen til kundeservicen din
En CDP er et utmerket verktøy å bruke for å skape målrettede, innholdsrike opplevelser for kunder, til rett tid og sted. Det gir deg muligheten til å måle og optimalisere kampanjene dine basert på sanntidsytelse, slik at du kan fokusere på å optimalisere det som fungerer best for merkevaren din. Din CDP er det sentrale verktøyet for alle dine kundedata – fra nye kunder, hele veien til oppbevaring og videre.
Ved å bruke en CDP får du verdifull innsikt og et bedre helhetsbilde av kundenes atferdsmønster over tid, både enkeltpersoner og bredere målgrupper. Økt kundeforståelse er lik mer effektiv markedsføring. Du vil vite nøyaktig hvordan du best kan engasjere kunder gjennom ulike kanaler, som e-post og SMS .
Hva er forskjellen mellom en CDP-, DMP- og CRM-plattform?
CDP er det beste fra begge verdener. Det er ikke bare en Data Management Platform, og det er ikke bare en Customer Relationship Management-plattform. Den kombinerer de to til en helhetlig løsning som lar deg fange data på tvers av plattformer, og bruke den til å levere personlig tilpassede meldinger og kampanjer i stor skala. Det er dette som gjør CDP så kraftig : Mens andre løsninger kun fokuserer på ett aspekt ved automatisert markedsføring, lar en CDP deg i stedet integrere alle dine markedsføringsverktøy under ett tak.
Få mest mulig ut av dataene dine. Bruk en CDP.
- Bruk data for å skape en bedre kundeopplevelse.
- Bruk data til å forbedre markedsføringen din.
- Bruk data til å forbedre salget.
- Bruk data for å øke kundelojalitet.
- Bruk data til å forbedre kundeforhold.
Alle selskaper samler inn store mengder data på daglig basis. Problemet er at disse dataene lagres i separate systemer som ikke er integrert med hverandre. Dette betyr at mye av disse dataene kun lagres, men ikke brukes. Det er et stort tap for bedrifter, da kunder i dag stiller høye krav og etterspør personlige erfaringer med din merkevare. Rule tilbyr et bredt spekter av integrasjoner. Denne våren kunnskapsbank , det finnes dokumentasjon om hver integrasjon og med et enkelt trykk på en knapp kan du smidig synkronisere dine ulike systemer og dermed samle (og bruke) alle dine data i en og samme plattform.
Slik vokser du med Rule som CDP
Med Rule som utgangspunkt for din digitale kommunikasjon kan du kommunisere på alle viktige kontaktpunkter med dine kunder. Ved å integrere dine eksisterende systemer med Rule , får du bedre innsikt i hvordan kundene dine velger å samhandle med merkevaren din. Både på et personspesifikt nivå, men også for å analysere mønstre for ulike kundegrupper og skape en mest mulig nøyaktig markedsføring mot de ulike gruppene, basert på deres adferd.
Hvis du vil vite om dine nåværende systemer allerede kan integreres med Rule , kan du finne ut her!
Kom i gang med Rule som CDP
Vi håper at du nå har en bedre forståelse av hva en CDP er og hvordan den kan skape verdi for din bedrift. Trenger du hjelp til å komme i gang med en kundedataplattform og er du klar til å ta steget og begynne å vokse med Rule ? Bestill en demo , så viser vi deg plattformen og hvordan du kan maksimere din digitale strategi med Rule .