Hva er inbound marketing og outbound marketing, og hvordan kan du booste julemarkedsføringen med disse markedsføringsmetodene? Julen er rett rundt hjørnet og det er på høy tid å starte julemarkedsføringen. Med den sosioøkonomiske endringen vi er inne i, er forbrukerne ekstremt forsiktige med pengene sine. Det gjør årets julesalg viktigere enn noen gang. Vil du at din bedrift skal skille seg ut fra konkurrentene? I dette innlegget bryter vi ned hva inbound vs outbound marketing er, og hvordan du kan bruke denne typen markedsføring for å tiltrekke kundenes interesse denne julen.
Hva inbound marketing betyr og hvordan du knytter kunder til deg
Vi starter med å gå gjennom hva inbound marketing er og hva inbound marketing betyr. Inbound marketing er en metode basert på å tiltrekke kunder som allerede er interessert i ditt tilbud, det som kan kalles varme leads. Med det mener vi kundene som kom til nettstedet ditt fordi du markedsførte noe som kunden var ute etter. Siden hele konseptet med inbound marketing er basert på og også innebærer at kunden selv har søkt etter deg eller det du tilbyr, er det viktig å jobbe aktivt med SEO og SEM skal vises i søkemotorer som Google.
Slik utmerker du deg med inbound marketing
For å lykkes med inbound marketing er regel nummer 1: Lever godt innhold. Du kan beskrive inbound marketing som en «pull»-strategi, som betyr at du tiltrekker deg kunden ved hjelp av verdiskapende innhold og en gjennomarbeidet SEO-strategi. Fordelene med det er at du med inbound marketing kan jobbe med dataene du mottar når kunder besøker nettstedet ditt eller fyller ut et skjema. Det koster vanligvis mindre, men er på den annen side desto mer tidkrevende.
Når du jobber med inbound marketing bør du alltid ha salgstrakten i bakhodet. Bevissthet, interesse, omtanke, beslutning, handling og til slutt lojalitet. Derfor er det ekstra viktig å jobbe med verdiskapende innhold som videoer, webinarer, blogginnlegg etc. slik at du følger kunden gjennom hele kundereisen, gir dem lyst til å komme tilbake og bygge tillit til deg.
Utgående markedsføring – Nå ut til et bredere publikum enn noen gang før
Outbound marketing er det vi tidligere ville kalt tradisjonell markedsføring, dvs. utendørsreklame, Radio/Tv – reklame og trykte medier. Når vi snakker om utgående markedsføring i dag har vi som mål å markedsføre bredt, til folk som ikke har bedt om det. Derfor kan utgående markedsføring sees på som en avbrytende kanal, fordi det er en type markedsføring du blir utsatt for når du faktisk er «offline» eller ikke er mottakelig for annonsering. Bannere og annonsering i sosiale medier er også varianter av utgående markedsføring fordi du kommuniserer med potensielle kunder, det vil si potensielle kunder, og ikke med noen som aktivt har tatt en handling for å ta del i tilbudet ditt.
Hva er forskjellen mellom inngående og utgående?
Utgående markedsføring er en metode som brukes for å kommunisere med kalde leads, det vil si personer som ikke selv har oppgitt at de er interessert i dine produkter/tjenester. I motsetning til inbound marketing hvor du kommuniserer med kunder som har kommet videre i prosessen. Utgående markedsføring er gunstig fordi du når ut til flere mennesker og kommer opp med et høyere volum av potensielle kunder enn om du kun skulle markedsføre inngående. Utgående markedsføring er imidlertid en svært kostbar kanal sammenlignet med mange andre, og kan i mange tilfeller være en kostbar investering i forhold til hva du får tilbake (ROI).
Inbound marketing vs Outbound marketing
Basert på det vi vet om inbound og outbound marketing kan følgende slås fast:
- Inbound marketing gir deg en bedre ROI, avkastning på investeringen, enn utgående markedsføring ettersom interesserte har tenkt å integrere med et selskap fordi de har valgt det selv.
- Outbound marketing er en god kanal for å nå en stor målgruppe via og til personer du ellers kanskje aldri hadde nådd, men det koster atskillig mer. Sannsynligheten for at noen vil konvertere ved markedsføring mot en så bred målgruppe er imidlertid lav, siden disse personene ikke har tenkt å integrere med deg.
- Når du jobber med utgående markedsføring bør du være forsiktig med hva du markedsfører, da det kan oppleves som noe urovekkende å ha reklame du ikke har bedt om trykket i ansiktet. Vi er alle mennesker og folk liker vanligvis ikke å føle seg angrepet eller avbrutt.
Man kan beskrive inbound marketing som en magnet, mens outbound marketing heller kan knyttes til en megafon .
Nøkkelen til suksess er å kombinere inngående og utgående markedsføring. Hvis du ikke bruker begge kanalene, er risikoen at du enten gjør veldig store investeringer i markedsføringstiltak som ikke gir mye avkastning, eller at du savner potensielle kunder som kanskje har vært interessert i merkevaren din, men ikke har oppdaget det enda.
Bruk inngående og utgående markedsføring i julekommunikasjonen
I takt med høyere renter og høyere energipriser, blir kundene mer tilbakeholdne når det kommer til sine kjøp. Dette gjør igjen at konkurransen om kundenes oppmerksomhet i år er hardere enn noen gang. Derfor er det viktig å skille seg ut fra konkurrentene og sørge for å møte kundene der de er (hvis du vil havne under juletreet hjemme hos dem). Så hvis du lurer på om du bør piffe opp din digitale annonsering og butikkvinduer til jul, og om du bør investere i utendørs utendørs skilting, er svaret ja. Så fullfør det med godt innhold og god kundeservice og du er hjemme!
Tips til juleinnhold du kan inkludere i markedsføringen din:
- Julegavetips – Inkluder tips om julegaver og lenker til produktene dine. Psst Intern kobling i innholdet ditt er også bra for SEO!
- Julekalender – Lag en julekalender med verdiskapende eller kanskje lærerike innlegg.
- Julegaver – Tilby dine besøkende rabatter eller andre fordeler til dine lojale kunder. Psst Hvorfor ikke sende en personlig e-post med en unik rabattkode?
- Julepynt – Pynt nettstedet ditt med juledetaljer, tilbud og blogginnlegg for å få de besøkende til å føle seg hjemme og få lyst til å bli.
- Sosiale kanaler – Våg å gå utenfor komfortsonen når det kommer til annonsering i sosiale medier. Hvorfor ikke prøve å målrette annonsene dine mot en ny målgruppe og målgruppe? Test!
Alt jeg vil ha til jul er Rule
Vi håper at du nå er kjent med begrepene inbound og outbound marketing
klar for årets resterende shoppinghelger, slik at du kan avslutte 2022 på topp. Trenger du hjelp med din digitale markedsføring? Ikke nøl med å kontakte oss da. Er du ikke allerede kunde hos Rule ? Bestill en demo her , så viser vi deg plattformen og hvordan du kan maksimere julesalget med Rule .