Når en kunde har bursdag, er det en flott mulighet til å vise dem litt ekstra takknemlighet ved å sende dem en bursdagsmelding. Å huske en årlig tilbakevendende begivenhet beviser at din bedrift bryr seg om kundene sine, ved å tilpasse kommunikasjonen din mot dem. Dette vil igjen føre til både økt tillit og lojalitet til merkevaren din.
Bursdagsmeldinger er også en utmerket markedsføringsteknikk, som gir deg en perfekt mulighet for et ekstra berøringspunkt. Ved å sende bursdagshilsener til kunder i form av ulike unike tilbud eller gaver, har du sjansen til å drive flere transaksjoner og bygge lojalitet for merkevaren din.
Bursdagspåminnelser
I Rules nyhetsbrevprogram kan du enkelt sette opp bursdagskampanjen din som en automatisering ved å bruke vår Marketing Automation verktøy. Du kan også velge å planlegge det, noe som betyr at neste gang en kunde har bursdag, utløses automatiseringen (i dette tilfellet på kundedata i form av en dato) og sendes automatisk til kunden når de har bursdag. Du kan enkelt følge opp bursdagsmeldingene dine i sanntid og se hvem som har åpnet utsendelsene og om noen har klikket på for eksempel lenker og CTAer.
Send bursdagshilsen SMS
Hvis du vil ønske en venn gratulerer med dagen, hvordan gjør du det? Mest sannsynlig ringer du den opp, sender en SMS eller skriv et innlegg på hans FB-side. Vi har nesten alltid mobiltelefonen vår innenfor armlengdes avstand, og det er sjelden vi vil gå lengre avstander uten mobiltelefonen i nærheten. Derfor er SMS kanalen en utmerket måte å umiddelbart nå kunden med din gratulasjonsmelding. Ved å sette opp en SMS automatisering sikrer du også at meldingen blir levert til rett tid.
Tips til forskjellige bursdagshilsener
Spesielt bursdagshilsener har høy konverteringsrate, da disse tilbudene eller gavene ofte blir sett på som unike, personlige og «tidspresset». Det er forskjellige måter å vise kundene dine takknemlighet på på bursdagen deres, og en bursdagsmelding kan se ut på mange forskjellige måter. Din kreativitet er bare begrenset av fantasien din. Her deler vi noen eksempler på forskjellige bursdagshilsener:
- Det mest klassiske er å sende en bursdagshilsen i form av en unik rabattkode. Denne typen rabattkoder har vanligvis en gyldighetstid på 48 timer, så kunden både har tid til å bruke den opp, men har også litt tidspress på seg. Et slikt tilbud kan være i form av «15% på et helt kjøp» eller «20% på en hvilken som helst vare». Et tilbud som dette kan inkluderes både i en SMS og i din e-postmarkedsføring .
- En annen versjon er å gi kunden en sjekk å handle for, for eksempel «få 100 SEK å handle for» og så kan du for eksempel legge til i det med liten skrift «når du handler for over 300 SEK». Det er en smart måte å øke mersalget på, men også få kunden til å kanskje kjøpe en dyrere vare hvis de ikke velger å kjøpe mer enn én.
- Noen selskaper som ønsker å være litt ekstra rause kan til og med gi bort en gave når en kunde har bursdag. For å øke sjansene for salg i forbindelse med innløsning av gaven kan du vri på den ved å skrive at den «løses inn/hentes i hvilken som helst butikk». Da må kunden gå til den fysiske butikken og kanskje finne på noe annet de vil ha når de først er der. Du kan også ta med i den fine skriften, at han får en gave med på kjøpet ved kjøp av et mindre symbolsk beløp, for eksempel «handle for 100 SEK og få denne gaven på kjøpet».
La kreativiteten flyte i bursdagsmeldingen
Når du jobber med e-postmarkedsføringskanalen, har du frie hender til å pynte på bursdagsmeldingen og la kreativiteten flyte. Blikket trekkes mot farger, former og bevegelig materiale, derfor er det ikke helt feil å kanskje legge til en GIF i bursdagsmailen. Noe du også bør se over er hva slags nyhetsbrev mal du bruker. I Rule kan du enten bruke en av våre ferdige gratis maler designet for bursdagsmeldinger, eller bestille en helt tilpasset mal.
Trenger du hjelp til å sette opp trigger-e-poster som bursdagshilsener eller vil du vite mer om hvordan du kan forbedre markedsføringsstrategien din? Kontakt oss , så hjelper vi deg!