fbpx

GDPR e-handel – tips til deg som vil starte nettbutikk

GDPR for deg som driver e-handel, hva bør du egentlig tenke på? Nå har det gått litt tid siden GDPR ble håndhevet innenfor EU, men likevel kan det fortsatt føles vanskelig å holde styr på alle reglene som er lagt til. Dagens forbrukere krever høy tilgjengelighet på internett og derfor bør bedrifter sørge for å være på nett, både for å øke deres konverteringsfrekvens , men også salgsmulighetene . Å drive e-handel betyr også at du skal håndtere personopplysninger og da er det viktig at du gjør det på riktig måte. I dette innlegget vil du lære mer om GDPR med e-handel i fokus, slik at du forstår hvilke krav som stilles til deg som gründer.

GDPR e-handel innenfor EU

Lovverket skal følges av alle gründere som driver e-handel innenfor EU eller behandler kundedata innenfor EU. Dette betyr også at dersom du selger varer utenfor Europas grenser til en kundebase innenfor EU, må du opprettholde GDPRs retningslinjer og håndtere personopplysninger på en juridisk sikker og korrekt måte. Dette er viktig å vite og holde styr på før du starter opp din e-handel. Det er også verdt å nevne at GDPR for e-handel ikke bare gjelder nettbutikken spesielt, men GDPR skal håndteres korrekt innenfor hele organisasjonen.

GDPR e handel

Stiller GDPR de samme kravene til fysiske butikker og e-handlere?

Faktisk stiller GDPR de samme kravene til fysiske butikker og e-handlere. I følge GDPR skal alle selskaper som behandler personopplysninger ha klare prosesser for hvordan de beskytter kundenes data, men også de ansattes. Med det sagt må e-forhandlere oppfylle og følge kravene som stilles av GDPR på nøyaktig samme måte som fysiske butikker. Spesielt hvis du for eksempel bruker eksterne tjenester og ikke administrerer behandlingen av kundenes personopplysninger selv. Det kan for eksempel være en samarbeidspartner som håndterer dataene for deg. Da er det også spesielt viktig at du har klare prosedyrer for hvordan du sjekker disse tjenestene, før du ansetter dem til å jobbe med din virksomhet.

Hva er personopplysninger i henhold til GDPR?

Når du hører ordet «personopplysninger» tenker du vanligvis på den åpenbare informasjonen om en person, som fullt navn og personnummer. Men det er betydelig mer data enn det som er definert som personopplysninger. Faktum er at personopplysninger i utgangspunktet er enhver type informasjon som kan knyttes til en privatperson.

Eksempler på andre personopplysninger er:

  • Hvor bor du
  • Telefonnummer
  • Stedsinformasjon
  • Bilder
  • bankinformasjon

Hvis du ønsker å få en enda bedre forståelse av hvordan GDPR fungerer i praksis og hvordan du best håndterer kundenes personvern, har vi et helt innlegg her om GDPR personopplysninger .

GDPR

GDPR på din e-handel og langs kundereisen

Å selge produkter via en e-handel innebærer at kundenes personopplysninger vil bli behandlet gjennom flere ulike steg i deres kjøpsreise. De vil bli behandlet under selve kjøpet, men også ved mulige returer og reklamasjoner. Det er viktig å huske at hvert trinn i kundereisen må registreres individuelt og håndteres riktig. Derfor bør du som e-forhandler sørge for at du har klare prosedyrer for kjøp, returer, reklamasjoner og bytte, det vil si alle trinn i kjøpsprosessen som inkluderer håndtering av personopplysninger.

GDPR er til alles fordel

Vi håper at dette innlegget har hjulpet deg med å øke forståelsen av hva som forventes av deg som driver en e-handelsbedrift samt generell informasjon om GDPR for bedrifter. Det viktigste er at du sørger for at du har en klar prosess for hvordan du behandler personopplysninger, gjennom alle trinn i kundereisen. Vi vet at GDPR kan oppleves som komplisert og det er mye å holde styr på, men husk at GDPR er til både din og kundens beste.

Hvis du vil fordype deg enda mer i GDPR, har vi flere innlegg på bloggen vår hvor du kan lære mer om GDPR .

Share this article

Testa Rule kostnadsfritt!

Kom igång gratis och lär dig plattformen på nolltid. Bli en riktig Ruler redan idag! Vill du istället ha en genomgång av plattformen? Boka då en kostnadsfri demo!

nyhetsbrev, newsletter
B2B - epostmarknadsföring

B2B-markedsføring via e-post

B2B-markedsføring via e-post handler om å bygge langsiktige relasjoner og skape forretningsresultater gjennom strategisk tilpassede kampanjer. Rule For å lykkes må du nå ut til ...
Read More
bekräftelsemail

Opprett og skriv bekreftelses-e-poster for nyhetsbrevene dine

En bekreftelses-e-post er en viktig del av kommunikasjonsstrategien din som styrker forholdet til kundene dine. Her ser vi på hva bekreftelses-e-poster er, hvorfor de er ...
Read More
NKI undersökning

CSI – Kundetilfredshetsindeks

For å bygge opp en sterk og lojal kundebase må bedrifter forstå kundenes opplevelser og behov. Det er her kundetilfredshetsindeksen (CSI) er et uvurderlig verktøy. ...
Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom i gang og bruk Rule Free helt gratis, i ubegrenset tid.

Oppdag hvordan du, ved hjelp av Rule og smart kommunikasjon, kan drive vekst gjennom økt engasjement.

  • Ferdige maler og gratis utsendelser
  • Utforsk alle funksjonene våre i fred og ro
  • Ingen bindingstid eller skjulte ekstra gebyrer

Få en gratis demo av Rule

Oppdag hvordan du kan øke digitalt engasjement og vekst i en personlig gjennomgang av Rule .