GDPR for deg som driver e-handel, hva bør du egentlig tenke på? Nå har det gått litt tid siden GDPR ble håndhevet innenfor EU, men likevel kan det fortsatt føles vanskelig å holde styr på alle reglene som er lagt til. Dagens forbrukere krever høy tilgjengelighet på internett og derfor bør bedrifter sørge for å være på nett, både for å øke deres konverteringsfrekvens , men også salgsmulighetene . Å drive e-handel betyr også at du skal håndtere personopplysninger og da er det viktig at du gjør det på riktig måte. I dette innlegget vil du lære mer om GDPR med e-handel i fokus, slik at du forstår hvilke krav som stilles til deg som gründer.
GDPR e-handel innenfor EU
Lovverket skal følges av alle gründere som driver e-handel innenfor EU eller behandler kundedata innenfor EU. Dette betyr også at dersom du selger varer utenfor Europas grenser til en kundebase innenfor EU, må du opprettholde GDPRs retningslinjer og håndtere personopplysninger på en juridisk sikker og korrekt måte. Dette er viktig å vite og holde styr på før du starter opp din e-handel. Det er også verdt å nevne at GDPR for e-handel ikke bare gjelder nettbutikken spesielt, men GDPR skal håndteres korrekt innenfor hele organisasjonen.
Stiller GDPR de samme kravene til fysiske butikker og e-handlere?
Faktisk stiller GDPR de samme kravene til fysiske butikker og e-handlere. I følge GDPR skal alle selskaper som behandler personopplysninger ha klare prosesser for hvordan de beskytter kundenes data, men også de ansattes. Med det sagt må e-forhandlere oppfylle og følge kravene som stilles av GDPR på nøyaktig samme måte som fysiske butikker. Spesielt hvis du for eksempel bruker eksterne tjenester og ikke administrerer behandlingen av kundenes personopplysninger selv. Det kan for eksempel være en samarbeidspartner som håndterer dataene for deg. Da er det også spesielt viktig at du har klare prosedyrer for hvordan du sjekker disse tjenestene, før du ansetter dem til å jobbe med din virksomhet.
Hva er personopplysninger i henhold til GDPR?
Når du hører ordet «personopplysninger» tenker du vanligvis på den åpenbare informasjonen om en person, som fullt navn og personnummer. Men det er betydelig mer data enn det som er definert som personopplysninger. Faktum er at personopplysninger i utgangspunktet er enhver type informasjon som kan knyttes til en privatperson.
Eksempler på andre personopplysninger er:
- Hvor bor du
- Telefonnummer
- Stedsinformasjon
- Bilder
- bankinformasjon
Hvis du ønsker å få en enda bedre forståelse av hvordan GDPR fungerer i praksis og hvordan du best håndterer kundenes personvern, har vi et helt innlegg her om GDPR personopplysninger .
GDPR på din e-handel og langs kundereisen
Å selge produkter via en e-handel innebærer at kundenes personopplysninger vil bli behandlet gjennom flere ulike steg i deres kjøpsreise. De vil bli behandlet under selve kjøpet, men også ved mulige returer og reklamasjoner. Det er viktig å huske at hvert trinn i kundereisen må registreres individuelt og håndteres riktig. Derfor bør du som e-forhandler sørge for at du har klare prosedyrer for kjøp, returer, reklamasjoner og bytte, det vil si alle trinn i kjøpsprosessen som inkluderer håndtering av personopplysninger.
GDPR er til alles fordel
Vi håper at dette innlegget har hjulpet deg med å øke forståelsen av hva som forventes av deg som driver en e-handelsbedrift samt generell informasjon om GDPR for bedrifter. Det viktigste er at du sørger for at du har en klar prosess for hvordan du behandler personopplysninger, gjennom alle trinn i kundereisen. Vi vet at GDPR kan oppleves som komplisert og det er mye å holde styr på, men husk at GDPR er til både din og kundens beste.
Hvis du vil fordype deg enda mer i GDPR, har vi flere innlegg på bloggen vår hvor du kan lære mer om GDPR .