For de fleste e-handelsbedrifter er en av de største utfordringene å håndtere kunder som legger produkter i handlekurven, men forlater dem i kassen.
Mer enn 70 % av kundene dine vil forlate handlekurven i kassen, og dessverre er det en prosentandel som har økt sakte de siste årene. Ved å bruke Marketing Automation og en kreativ strategi for å konvertere forlatte vogner, kan du bekjempe dette fenomenet og øke salget.
E-poster med forlatt handlekurv er oppfølgingsmeldinger som sendes til noen som har lagt til varer i handlekurven og deretter forlatt nettstedet uten å fullføre et kjøp. Disse meldingene fungerer for å minne kunder om produkter de la i handlekurven, og deretter lokke dem tilbake til å kjøpe det de allerede var så nærme å kjøpe.
Hva er utfordringen med disse e-postene?
Utfordringen med forlatte handlekurv-e-poster er at alle e-handelsselskaper bruker de samme velprøvde metodene og beste praksisene som vi lærte for år siden. I mange tilfeller brukes lignende, om ikke nøyaktig samme taktikk og verktøy som dine konkurrenter. Det har blitt mye vanskeligere å bare skille seg ut i kundens innboks.
Her er noen nye kreative ideer som hjelper deg å skille deg ut:
1. Vis tillit og troverdighet i e-postene dine
Forbrukerne har blitt mer forsiktige og «førstegangsbesøkende» på nettstedet ditt vil spesielt trenge litt mer overbevisning før de åpner lommeboken, i frykt for å bli svindlet og ikke få varen lovet. En god idé er derfor å bruke produktvurderinger og anmeldelser slik at disse forbrukerne kan se at andre mennesker (som seg selv) gjerne har kjøpt fra deg før.
Når 88 % av forbrukerne hevder at vurderinger og anmeldelser påvirker kjøpsbeslutninger, gir dette en enorm mulighet for deg.
Her er to måter å gjøre det på:
- Minn kundene dine på at de har lagt igjen høykvalitetsprodukter i handlekurven. Du kan bruke stjernerangering (av det høyest rangerte produktet i handlekurven) i emnefeltet (noe sånt som «Det er ★★★★★-produkter i handlekurven din!») for å gi åpningsraten din et fint løft også.
- Ved å inkludere antall anmeldelser sammen med gjennomsnittet, kan du gjøre produktene dine mer overbevisende. Å se noe sånt som «Vurdering: 4,64 / 5 (67 anmeldelser)» gjør at du ønsker å fullføre kjøpet umiddelbart.
2. Fokuser søkelyset på ett produkt i stedet for flere
I dag praktiserer mange nettkunder en digital versjon av vindusshopping der de legger til flere produkter i handlekurven for fremtidig vurdering. Bruk denne muligheten til å markedsføre et enkelt produkt (helst det de mest sannsynlig vil kjøpe) og ikke 10 flyktige forskjellige produkter som kunden neppe vil kjøpe.
Her er tre måter du kan gjøre dette på:
- Velg ditt bestselgende/høyest rangerte produkt i handlekurven og sett søkelyset på det.
- I stedet for å bruke generisk markedsføringskopi som gjelder for merkevaren din og den forlatte handlekurven, kan du i stedet kommunisere USP (unikt salgsargument) for produktet.
- Du kan også legge til litt objektivitet ved å inkludere nylige anmeldelser av produktet. Kombinasjonen av dine ord og dine kunders egne ord vil gi potensielle kunder hele spekteret av informasjon for å hjelpe dem i deres kjøpsbeslutning.
Her er en sammenligning mellom en grunnleggende forlatt e-postvogn (til venstre) og resultatene av å bruke søkelyseffekten (til høyre):
3. Få mest mulig ut av lojalitet
En av de mest fremtredende strategiene for å vinne tilbake forlatte handlekurver er for øyeblikket å inkludere en rabattkupong, men siden dette er en så populær taktikk, har vi betinget mange av kundene våre til å forvente dette. Et annet alternativ er å gjøre dette ved å utnytte lojalitets- og belønningsprogrammet i stedet.
Du kan gjøre som følger:
Lag et segment for alle belønningsmedlemmer som har nådd et visst punkt. Send deretter en annen type e-post til dette segmentet der du ikke inkluderer en ny rabatt. I stedet fremhever du det faktum at de har lojalitetspoeng som de kan bruke for å gjennomføre det glemte handlevognkjøpet.
Eksempler på vellykkede e-poster med forlatt handlekurv:
Det er ikke vanskelig å komme i gang med glemte handlekurv-e-poster via Rule da vi har en komplett integrasjon med de fleste e-handelsplattformer. Det eneste du trenger å gjøre er å begynne å skissere en strategi og innhold for disse e-postene og kontakte din e-handelsplattform for å sjekke hvilke ordredata som er mulig å fange opp og på hvilket stadium. De mest relevante ordredataene for glemt handlekurvpost er data for når en ordre opprettes. Disse dataene sendes deretter jevnt og automatisk til Rule og utløser meldingene dine. Klar!
Trenger du hjelp til å komme i gang med å sette opp den glemte handlekurv-e-posten? Kontakt oss så hjelper vi deg! Har du ikke en Rule konto ennå? Utforsk Rule gratis i 30 dager.