fbpx

AI-markedsføring – her er alt du trenger å vite!

På toppen av internetts hotteste emner akkurat nå finner vi AI og AI-verktøy av ulike slag. Det mange tenker på er hvis og i så fall når du bør bruke AI i markedsføringen. I denne artikkelen guider vi deg gjennom AI-jungelen! Hva er de beste verktøyene å bruke og i hvilke sammenhenger er AI best egnet? Vi går også gjennom fordeler og ulemper med AI-drevet copywriting, både når det gjelder kvalitet og hastighet. Bli med!

Hva er AI og hvordan fungerer det?

Det finnes mange forskjellige typer AI, men i denne artikkelen vil vi hovedsakelig fokusere på maskinlæring. Maskinlæring er den delen av AI som omhandler lære av data og deretter bruke den læringen til å lage spådommer og/eller anbefalinger. Datamaskinen gjør dette gjennom ulike typer algoritmer der den kan lære å tolke data raskt, og dermed forutsi komplekse mønstre. AI er i dag en viktig og avgjørende komponent i driften til flere selskaper og i en studie fra Drift 74 % av markedsførerne sier at de vil bruke kunstig intelligens i løpet av de neste fem årene for å automatisere deler av arbeidsoppgavene sine.

Når bør du bruke AI i markedsføringen din?

AI er spesielt nyttig i markedsføring når det gjelder å automatisere hverdagsprosesser, tilpasse markedsføringen din og forutsi kundeadferd. Det er også nyttig når du skal optimalisere annonser med smarte overskrifter og forbedre målgruppesegmenteringen.

Som du sikkert kan se, er det mange måter AI kan gjøre arbeidet ditt enklere på, og her er noen av de beste områdene der AI gjør en stor forskjell:

  1. Reklame og reklame – Noen av de mest åpenbare bruksområdene for AI i markedsføring er i reklame. Ved å analysere store mengder data kan AI bidra til å optimalisere annonsekampanjer slik at de når rett publikum med rett budskap. Det er allerede i dag flere tjenester som tilbyr denne typen optimalisering, og i fremtiden forventes AI å kunne ta reklame til neste nivå, da det både kan erstatte og fremskynde manuelle prosesser.
  2. Forutse kundenes behov – AI kan brukes til å skape en mer personlig interaksjon mellom markedsførere og deres kunder. Ved å bruke avansert maskinlæring kan AI drive smartere kundeengasjement ved å levere relevante meldinger og tilbud basert på tidligere atferd og preferanser. Det gir en mulighet til å lage personlige anbefalinger til kundene, basert på deres oppførsel og historie, som igjen øker sjansen for at kunden finner noe de setter pris på og dermed foretar et kjøp.
  3. Lag innhold og kopier – AI kan effektivisere mange markedsføringsaktiviteter som normalt er ekstremt tidkrevende, for eksempel å skrive lange tekster med kopi eller lage innhold av ulike slag. Det kan være innhold og kopi for din e-postmarkedsføring, innlegg til sosiale medier, blogginnlegg eller målrettede annonser.
  4. Intelligente chatbots – Med AI kan du bygge smarte assistenter som kan hjelpe kundene med å svare på spørsmålene deres eller veilede dem gjennom en nettside eller app. Chatbots blir stadig mer avanserte og sanntidsbaserte, og mange tror at disse snart helt vil erstatte tradisjonelle telefonlinjer og bli den «nye» kundeservicen. Hva tror du?
ai

AI kan som sagt være veldig nyttig når det kommer til å lage innhold i sammenhenger hvor det kreves større mengder innhold på kort tid, for eksempel i blogginnlegg, produktbeskrivelser og annonser. AI-drevne verktøy som mange av «Chattene» vi ser i dag, kan generere unikt innhold basert på en forhåndsdefinert mal og en datadrevet strategi, noe som sparer både tid og ressurser for deg som markedsfører.

AI kan også brukes til å forbedre eksisterende innhold, ved å foreslå endringer og optimaliseringer for å øke ytelsen og engasjementet. Det er imidlertid viktig å merke seg det AI kan ikke fullstendig erstatte menneskelig kreativitet og intuisjon, og at det er viktig å alltid gjennomgå og justere AI-generert innhold for å sikre kvalitet og relevans .

Når bør du ikke bruke AI i markedsføringen din?

Når det gjelder situasjoner som krever menneskelig empati og følelse, som kundeservice og håndtering av sensitive saker, bør bruk av AI unngås. AI-systemer kan ha problemer med å forstå komplekse følelser og situasjoner, og kan lett misforstå og i noen tilfeller skade kundeforhold. Når det er sagt, bør man være forsiktig når man implementerer chatbots som en del av kundeservicen deres.

Dette er egentlig en selvfølge, men AI bør heller ikke brukes når det kommer til å generere innhold som er falskt, villedende eller som bryter med moralske og etiske standarder. AI-systemer har ikke evnen til å bestemme hvilket innhold som er moralsk og etisk akseptabelt, noe som noen ganger resulterer i å generere innhold som er uetisk eller ulovlig.

Utfordringer og risikoer med AI

Det er flere utfordringer med AI som bør vurderes før du vurderer å implementere AI i strategien din:

  1. kostbart – Å bruke AI i markedsføring kan være dyrt. Både for de som ønsker å utvikle og implementere en AI-funksjon, og for de som ønsker å bruke en ferdig AI-tjeneste, for eksempel for kopiering, som man så enten kjøper eller abonnerer på.
  2. Kompleks – AI er et veldig komplekst felt og det er mange forskjellige teknikker og metoder å bruke. Dette kan gjøre det vanskelig for markedsførere å finne ut hvilken løsning som passer best for deres spesielle behov. I mange tilfeller fører dette til at løsningen ikke oppfyller noe klart formål for brukeren.
  3. avhengighet – Når du bruker AI i markedsføring, kan du (tro det eller ei) bli avhengig av teknologien. Dette kan igjen resultere i at det blir vanskelig for brukeren av AI å overse anbefalingene som verktøyet foreslår og at du «stoler blindt» på at det som står er riktig. Det er da en risiko for at du blir begrenset i din kreativitet og dermed går glipp av interessante muligheter, eller gjør dumme feil.
  4. Risiko for manglende brukeropplevelse – AI er fortsatt «relativt» nytt og de fleste systemer i dag kan ikke generere personlig tilpasset innhold. Dette betyr at dersom du bruker Ai-generert innhold på nettsiden din, er det en risiko for at kundene ikke finner informasjonen de leter etter og brukeropplevelsen blir derfor dårlig.

Poenget er at AI ikke skal brukes til å erstatte kreative prosesser og kritisk tenkning. AI-systemer er bare verktøy og bør ikke brukes som en erstatning for menneskelig dømmekraft og beslutningstaking. Som markedsfører bør du alltid gjennomgå og justere AI-generert innhold for å sikre at det er relevant, nøyaktig og i tråd med dine andre mål og strategier. Uansett hvor effektiv en AI-løsning kan være, må det huskes at det er en robot og ikke erstatter en menneskelig mening – i hvert fall ikke for øyeblikket!

Vil du lese flere innlegg som dette? Så abonner på vårt nyhetsbrev slik at du ikke går glipp av flere spennende innlegg om digital markedsføring!

Share this article

Testa Rule kostnadsfritt!

Kom igång gratis och lär dig plattformen på nolltid. Bli en riktig Ruler redan idag! Vill du istället ha en genomgång av plattformen? Boka då en kostnadsfri demo!

nyhetsbrev, newsletter
bekräftelsemail

Opprett og skriv bekreftelses-e-poster for nyhetsbrevene dine

En bekreftelses-e-post er en viktig del av kommunikasjonsstrategien din som styrker forholdet til kundene dine. Her ser vi på hva bekreftelses-e-poster er, hvorfor de er ...
Read More
NKI undersökning

CSI – Kundetilfredshetsindeks

For å bygge opp en sterk og lojal kundebase må bedrifter forstå kundenes opplevelser og behov. Det er her kundetilfredshetsindeksen (CSI) er et uvurderlig verktøy. ...
Read More
black friday trender

Black Friday 2024: De hotteste trendene og 8 tips for å maksimere salget ditt med Rule

Black Friday er årets største salgsperiode, og med de nyeste trendene innen digital markedsføring finnes det mange måter å maksimere effekten av kampanjene dine på. ...
Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom i gang og bruk Rule Free helt gratis, i ubegrenset tid.

Oppdag hvordan du, ved hjelp av Rule og smart kommunikasjon, kan drive vekst gjennom økt engasjement.

  • Ferdige maler og gratis utsendelser
  • Utforsk alle funksjonene våre i fred og ro
  • Ingen bindingstid eller skjulte ekstra gebyrer

Få en gratis demo av Rule

Oppdag hvordan du kan øke digitalt engasjement og vekst i en personlig gjennomgang av Rule .