Tekstmeldinger er det mest utbredte og brukte kommunikasjonsmiddelet i verden. Sammenlignet med e-post har de kraften til å sende langt mer målrettede og personlige meldinger. Til tross for at 75 % av forbrukerne er positive til å motta tekstmeldinger fra bedrifter, er det ikke mange bedrifter som har kommet i gang med mobil markedsføring.
Hva er SMS?
Så hva er egentlig teksting? Ordet sms står for kortmeldingstjeneste og er dermed en tjeneste for korte tekstmeldinger som sendes mellom mobiltelefoner eller mellom en datamaskin og en mobiltelefon.
Fordelene med å bruke SMS sending i markedsføringsstrategien din er mange, men som markedsfører må du være forsiktig når du bruker den, da du kan gjøre mer skade enn nytte hvis du ikke bruker SMS riktig. Nedenfor har vi listet opp de vanligste SMS feilene og hvordan du unngår dem. Følg tipsene våre nedenfor for å lykkes med dine kommende SMS kampanjer og for å bygge et sterkere forhold til kundene dine.
Feil #1: Du sender SMS uten klart samtykke
Ingen mottaker setter pris på SMS meldinger fra selskaper de ikke har gitt klar godkjenning til. Før du begynner å sende SMS kampanjer, sørg for at du har fått klar godkjenning fra mottakerne du planlegger å sende til.
Løsning: Få tydelig samtykke ved å bruke påmeldingsskjemaer
Oppmuntre kundene dine til å registrere seg for kommende eksklusive tilbud via et påmeldingsskjema på nettsiden, hvor det sendes en e-post med en bekreftelseslenke, eller at de registrerer seg via innkommende SMS. I Rule kan du enkelt sette opp ønsket alternativ og få klare godkjenninger fra kundene dine.
«SMS BLI MED TIL 45355 for å registrere deg for tekstmeldingene våre og få 10 % rabatt på din neste bestilling!»
Feil #2: Du sender en melding til et ugyldig nummer
Den vanligste årsaken til leveringsproblemer i mobilmarkedsføring er at SMS sendes til ugyldige numre. Meldinger vil ikke bli levert til endrede eller falske numre, og dette kan påvirke leveringsdyktigheten negativt.
Løsning: Utvid kundebasen din på riktig måte
Det kan selvfølgelig være fristende å utvide kundegrunnlaget ved å kjøpe eller låne ferdige lister, men på sikt vil det ikke resultere i noe positivt. Den eneste effektive måten å nå mottakerne på er å utvide mottakerlisten organisk.
Bruk din nåværende kundebase til å utvide din SMS base. Oppmuntre nye kunder til å bli med som mottakere ved å lage en morsom konkurranse, tilby eksklusive rabatter eller promotere SMS klubben via andre kanaler, for eksempel i fysiske butikker.
Feil #3: Ikke forberede seg på fremtiden
Å få en ny abonnent er bare det første trinnet. Det neste trinnet er da å holde oppmerksomheten på den. En grunnleggende feil som mange bedrifter gjør, er å ikke være transparente nok når det gjelder vilkårene for fremtidig kontakt. Å ikke informere mottakeren om hvordan og når du planlegger å være i kontakt med dem kan resultere i en sint mottaker når de mottar SMS en din.
Løsning: Send en velkomstmelding etter påmelding som forklarer forholdsvilkårene.
Når en kunde har registrert seg som abonnent, er det lurt å sende en velkomstmelding som forklarer hvor ofte de kan forvente kontakt, hva slags meldinger du skal sende og hvordan de kan melde seg av.
Ikke bra
Flink
Feil #4: Samme melding i SMS og e-post
En vanlig feil mange markedsførere gjør er å bruke den samme meldingen i e-post og mobilmarkedsføring. Problemet er at de ulike kanalene er skreddersydd for ulike typer kommunikasjon. Det er stor sjanse for å feile med markedsføringen din dersom du ikke tilpasser kommunikasjonen i de ulike kanalene. Og så kan du spørre deg selv: hva skal du skrive i en SMS-melding?
Løsning : Send kun «haster» kampanjer i SMS
På grunn av tegngrensen er en SMS kampanje det perfekte alternativet for korte, hastetilbud eller informasjon. E-postmarkedsføring er mer egnet for meldinger med bilder og lenker. Hvis ønsket utfall er at kunden tar umiddelbare tiltak, er SMS den bedre kanalen å bruke for markedsføringen din.
«Kun i dag! Få 20 % rabatt på kjøpet når du bruker koden xxx i kassen.»
Feil #5: Du bruker ikke en tydelig CTA (call-to-action)
Mange bedrifter klarer ikke å bruke en tilstrekkelig tydelig CTA, bruker for mange, eller bruker ingen CTA i det hele tatt i sin SMS kampanje. En CTA veileder din kunde til for eksempel å registrere seg som abonnent, registrere seg for å delta i en konkurranse eller foreta et kjøp. Fordi SMS åpner for umiddelbar kommunikasjon, er din CTA den viktigste delen av SMS-meldingen.
Løsning: Bruk en tydelig handlingsfremmende oppfordring
Bruk bare én handlingsfremmende oppfordring i tekstmeldingen din og fokuser på å gjøre det tydelig. Sørg for at mottakerne kan utføre handlingen direkte på telefonen. Oppmuntre mottakere til å delta i en konkurranse, for eksempel ved å svare direkte med et enkelt søkeord.
Ikke bra
Flink
Feil #6: Du sender alt for mange SMS
Fordi SMS har en veldig høy åpningsrate, gjør mange selskaper den feilen å sende alt for mange SMS . Hvis du bombarderer mottakerne med reklamemeldinger, er sjansen stor for at mottakerne dine blir irriterte og avslutter abonnementet fra kundebasen din.
Løsning: Begrens antall SMS sendinger
Send kun SMS til dine mottakere dersom det gjelder viktig informasjon, hastehandlinger eller et begrenset tilbud. En god tommelfingerregel er å ikke sende mer enn én SMS i uken. Mer enn det kan skade selskapets omdømme.
Feil #7: Du bruker bare én kanal
Noen selskaper erstatter e-post med SMS og sender kun SMS kampanjer. Mens andre selskaper kun bruker e-postmarkedsføring og går glipp av mulighetene som SMS markedsføring har å tilby. Begge disse alternativene er feil. SMS og e-post går hånd i hånd og må fungere sammen for å tilby kunden sømløs kommunikasjon.
Løsning: Bruk SMS som et supplement til din e-postmarkedsføring
Ulike typer meldinger krever ulike kanaler for kommunikasjon. SMS og e-post bør brukes som komplement til hverandre for å hjelpe deg med å bygge et dypere forhold til kundene dine. En god kombinasjon er for eksempel å sende en bekreftelsesmail angående et arrangement og deretter sende en påminnelses- SMS . I Rule kan du enkelt lage kommunikasjonssløyfer ved hjelp av Marketing Automation . Der kan du velge hvordan og når du vil kombinere de ulike kanalene.
Feil #8: Du går glipp av personalisering
Tro det eller ei, kundene dine vil sannsynligvis ikke bry seg så mye om den siste produktoppdateringen eller bedriftsnyhetene dine. Det de ønsker er personlig tilpassede kampanjer som de kan dra nytte av.
Løsning: Send kun relevant informasjon
Før du sender din planlagte SMS kampanje, tenk: vil mottakeren se verdien i meldingen din eller er det bare et upersonlig massetilbud?
Når du prøver å tenke på kundenes beste og kun sender relevant informasjon, viser du at du stopper kundene først. Å sende relevant, personlig kommunikasjon er det første skrittet mot å skape et positivt og dypere forhold til kundene dine.
Å oppsummere
Ved å være klar over og unngå de vanligste feilene øker du sjansen for å lykkes ved bruk av SMS i markedsføringen. Sørg for å få klare godkjenninger fra kundene dine, vær transparent om intensjonene dine, send kun SMS som gir tydelig verdi for kunden, kombiner SMS med e-post og sørg for at du bruker personalisering. Les også blogginnlegget 5 effektive måter for din SMS markedsføring for å se hvordan du kan få mest mulig ut av SMS kanalen.
Har du spørsmål om hvordan mobilmarkedsføring fungerer i Rule ? Kontakt oss .