Dette er et gjesteinnlegg av Niclas Sjölander, Digital Marketing Specialist hos Triggerbee .
Det er bare én kanal som brukes av ALLE kundene dine. (Nei, det er ikke facebook, linkedin eller instagram…) Med over 4 milliarder brukere er det ikke bare større enn noe sosialt nettverk, men det har også en høyere konverteringsfrekvens. Hvilken kanal snakker vi om? E-post, selvfølgelig! Og en av de viktigste e-postene du kan sende er en velkomst-e-post. På ekte.
Så lønnsomt er en god velkomst-e-post
En velkomst-e-post har en 84 % høyere åpningsrate enn pågående kampanjeutsendelser eller nyhetsbrev , og det er 42 % flere som leser ALT innholdet i velkomst-e-posten. Så, du synes det burde være en selvfølge å ha en god velkomstmail… ikke sant? Sannheten er at bare 48 % av alle e-handlere i Sverige faktisk sender ut en velkomstmail. Og enda færre tilpasser innholdet ( bare 16,3 % tilpasser emnelinjen som et eksempel ).
Statistikk fra Personalization Index 2020
Eksempel på velkomste-post - så viktig er det
Vi vet at ingen kommer til å lagre en velkomst-e-post for å lese som kveldslesing – det er heller ikke målet – men en varm velkomst kan likevel utgjøre en stor forskjell. Tross alt er det førsteinntrykket fra den «personlige» siden av din bedrift. Sjekk ut selv. Sammenlign denne velkomst-e-posten:
Med dette:
Hvilken vil du ha selv? Du vil sannsynligvis være enig i at den andre e-posten er mer innbydende (selv om du ikke gjør det aktivt tenker på det). Nedenfor er noen tips til hvordan du best kan designe en velkomst-e-post som både tar imot og engasjerer. Og som du snart vil oppdage, er velkomst-e-posten nøkkelen til å få kampanje-e-postene dine inn i den sagnomsuste prioriterte innboksen (i stedet for under «kampanjer»-fanen, blant alle dine konkurrenter) …
1. Registrer e-postadresser (den rette måten)
Det hele starter på nettstedet ditt. Uansett om du fanger opp nye e-postadresser via en pop-up eller i kassen i forbindelse med et kjøp, er det viktig at du setter de riktige forventningene allerede ved registrering.
Her er noen tips om hvordan du strukturerer ditt første tilbud:
- Overskrift: Overskriften din må være kraftfull og oppfordre til handling. I stedet for «Abonner på nyhetsbrevet», prøv å kombinere det med et tilbud. Eller legg til noen sosiale bevis og nevne hvor mange abonnenter du allerede har, slik: «Gjør som 42 577 andre – abonner på nyhetsbrevet for gode tilbud!»
- By på: Vær tydelig på hva tilbudet ditt innebærer. Hvis du har gode tilbud, hva betyr det? Rabatter? Forhåndsvisninger? Early bird salg? Oppsummer i detalj!
- CTAer: Din CTA (knapp) skal si hva du som bruker ønsker å oppnå. Hvis du tilbyr en rabattkode, skriv «Lås opp rabattkode» på knappen i stedet for «Abonner». De fleste som ser tilbudet ditt vil heller ha rabatten enn nyhetsbrevet – så fokuser knappeteksten på den mest ønskelige delen av tilbudet.
- NBA (neste beste handling): Hvis det er én ting folk misliker, er det vaghet. Derfor må du fortelle hva som vil skje videre, etter at en bruker har klikket på knappen. Hvor vises rabattkoden? Trenger de å gjøre noe før de får tilgang til rabattkoden?
2. Velkommen, gjenta og veiled videre
Velkomst-e-posten din er den e-posten som leses av flest. Det er neppe sammenlignbart med antall personer som leser dine pågående kampanje-e-poster.
Velkomst-e-posten er også din første «ekte» kontakt med en ny abonnent. Derfor er det absolutt verdt å bruke litt ekstra tid på designet.
Fra første avsnitt til siste skal det tydelig vise hvem du er og hvorfor du sender ut nyhetsbrevet ditt.
Les også » Hvordan optimalisere trinn 2 i registreringsprosessen «.
Retningslinjer for velkomst-e-posten din:
Avsenders navn: Bruk firmanavnet ditt eller navnet på en person i firmaet ditt. Sørg for at avsenderen er noe abonnentene dine kan relatere til og gjenkjenne i fremtiden.
Innbydende: Introduser bedriften din litt raskt, velkommen din nye abonnent og fortell dem hva hovedformålet med nyhetsbrevet ditt er. Gjenta tilbudet ditt fra nettstedet, og hva slags innhold den nye abonnenten kan forvente å motta.
Overgå forventningene: Det BESTE du kan gjøre i velkomst-e-posten din er å overgå forventningene. Tilbyr du 10% rabatt på første kjøp? Overrask med 5 % ekstra! Eller hvorfor ikke gi en rabattsjekk på 150 SEK som er gyldig i en begrenset periode i fremtiden.
Veiledning videre: Avslutt alltid e-posten med instruksjoner om hvordan den nye abonnenten din kan utdype forholdet til deg. Koble til sosiale medier, gratistjenester, populære ressurser eller verktøy.
Bonus: Oppmuntre abonnentene dine til å svare på velkomst-e-posten din, og fortell dem hvorfor de vil abonnere. Avsenderadressen din vil få et bedre «rykte» og e-postene dine vil bli klassifisert som «viktige» i de fleste innbokser. Dette gir deg en fordel fordi du har større sjanse for å havne i den viktige innboksen i stedet for under en kategorifane som «Kampanjer» (hvor de aller fleste havner).
Slik setter du forventninger i en velkomst-e-post
Velkomst-e-posten din skal formidle at du er der for dem og ikke omvendt. Du må på beste måte vise at du vil være oppmerksom og lydhør. Ikke snakk om deg selv eller din bedrift. Bytt ut alle «jeg, vi, våre, våre, oss» med «du, din, du». Jo mer du snakker om deg selv og bedriften din, jo mindre spesielle vil abonnentene dine føle.
Det er viktig å sette et personlig preg på e-postene dine tidlig, slik at abonnentene dine raskt gjenkjenner hver kommende utsendelse. Legg mye vekt på å vise verdien leserne dine kan forvente og hvor ofte de kan forvente å høre fra deg, og sørg selvfølgelig for at dette er retningslinjer du faktisk følger.
Tiltrekk engasjement
For å gjøre velkomstmailen din perfekt, bruk en «engasjementsmagnet», noe som lokker abonnentene dine til å engasjere seg litt ekstra. Dette kan bety å gi et tilbud, en gave eller noen nyttige tips. For å gi e-posten et ekstra løft eller vri, kan du også stille et spørsmål som vekker nysgjerrighet.
Be nye abonnenter svare på e-posten din
Det beste du kan gjøre i velkomst-e-posten din er å be abonnentene dine svare på et spørsmål – via e-post. Hvorfor? Alle spamfiltre registrerer hvilke e-poster som åpnes, flagges, lagres, flyttes eller besvares. E-postene du bare åpner av og til, blir etter hvert filtrert ut, eller plassert i en egen fane som i Gmail (det vanligste er «kampanjer»). Men hvis du kan få abonnentene dine til å svare på velkomst-e-posten din, vil avsenderadressen din automatisk havne i den prioriterte innboksen. Og jo flere som svarer … vel, jo bedre e-postomdømme får du fra Gmail, Apple og Hotmail.
Nesten INGEN tenker på å be en abonnent svare på en e-post. Hvis du trenger å gi bort en ekstra rabatt (f.eks. øke velkomstrabatten fra 10 % til 15 %) bare for å få nye abonnenter til å svare, kan det være verdt det. Fordi leveringsevnen og åpningshastigheten din vil gå opp, opp, opp…
Vær en kilde til inspirasjon
Ikke glem at du er kilden til leserens inspirasjon. Som e-handler er dette en selvfølge. Bruk det som ville inspirere leserne dine. Du kan for eksempel bruke sitater fra influencere, nevne dine prisvinnende produkter eller hjelpe kundene dine med å oppnå noe. Ikke glem å alltid tilby å hjelpe. Det er lett å glemme når du har en digital forretningsmodell. Og noe du sikkert allerede har funnet ut av nå …
…send en velkomst-e-post med en gang når den nye abonnenten din registrerer seg.