Gjenopprett tapt salg med Tilbake på lager e-post
Forhandlere taper enorme mengder inntekter hvert år på grunn av utsolgte varer. Ved å legge til smarte «tilbake på lager»-varsler som en del av din Marketing Automation strategi, kan du gjenvinne tapte inntekter, øke konverteringsfrekvensen og på lang sikt øke salget. Når en kunde kommer seg helt til kassen bare for å oppdage at produktet er utsolgt, resulterer det i en negativ kundeopplevelse . I disse tilfellene blir du bedt om å sende en e-post til kunden når varen er tilbake på lager, eller sørge for å tilby lignende produkter. Alt for å sikre at kjøpet ikke går tapt.
Hva er e-post på lager?
Tilbake på lager e-post, også kalt «back in stock notifications» , er smarte automatiserte varsler som forteller deg når et produkt som var utsolgt er tilbake på lager. Hvis en kunde eller potensiell kunde er interessert i en vare som ikke er på lager, kan du lokke dem til å kjøpe gjennom en målrettet påminnelse. Mens kunden venter på en Tilbake på lager e-post fra deg, kan du benytte anledningen til å sende en e-post som inviterer til kjøp av et lignende produkt. Det er en utmerket mulighet til å selge til kunden, da du vet hva kunden er interessert i. Ved å bruke strategiske anbefalinger basert på kundens interesse kan du øke salget mens kunden venter på at produktet er tilbake på lager.
Automatiserte varsler
Varselet «Tilbake på lager» er en automail som utløses av en bestemt ordredata sendt til Rule . Automatiske e-poster er godt planlagte e-poster som sendes til kunder eller mottakere ved bestemte anledninger. De kan også sendes som svar på en spesifikk trigger som utløses etter en bestemt aktivitet, i dette tilfellet ønsker noen å bli varslet når en vare er tilbake på lager. Automatiserte varsler brukes for å unngå manuelt arbeid og øke effektiviteten. En av Rule hjørnesteiner er nettopp automatisert kommunikasjon. Ved å sende Tilbake på lager e-post øker du salget, samtidig som du slipper det manuelle arbeidet.
Tips for tilbake på lager e-post:
Be om e-postadresse
Be om kundens e-postadresse når kunden prøver å gjennomføre et kjøp på en vare som ikke er på lager. Siden kunden sannsynligvis vil ha produktet, er det stor sjanse for at kunden oppgir sin e-postadresse. Her får du to fluer i en smekk – et utvidet kundegrunnlag og mulighet for salg.
Riktig timing
Pass på at du vurderer tidsinnstillinger når du sender Tilbake i lagerpost. Hvilket tidsrom som passer når du setter opp Back in stock-strategien, avhenger mye av hva slags produkter du selger. Det kan være lurt å bare sende en melding til personer som for eksempel har vist interesse for produktet de siste 30 dagene.
Tenk på klarhet
Gjør årsaken til at mottakeren mottar e-posten din tydelig. Bruk emnelinjen for å tydeliggjøre at e-posten du sender er en Tilbake på lager-melding, slik at mottakeren er motivert til å åpne e-posten din. Tilbake på lager-e-posten må inneholde et produktbilde av det aktuelle produktet, produktets pris og en tydelig lenke for å gjennomføre kjøpet.
For å gjøre e-posten din fengende, bør produktet som er tilbake på lager være i fokus. Du kan imidlertid inkludere annet relevant innhold i e-posten din. For å øke engasjementet i Tilbake på lager-e-post kan du for eksempel inkludere produktanbefalinger som samsvarer med det originale produktet.